Actuele info

01.10.2020 - ConSenso nieuws, Corporate - Intellectuele eigendomsrechten en ICT

€ 82 miljoen boete voor vier sigarettenfabrikanten die concurrentie vervalsten

Hoe gingen de sigarettenfabrikanten te werk? Aangezien de prijs van een pakje sigaretten standaard wordt vermeld op het pakje, dient de fabrikant enkele weken op voorhand prijswijzigingen aan te kondigen aan groothandels en andere afnemers. Zo kunnen laatstgenoemden hun verkoopsystemen tijdig aanpassen. Een aantal afnemers stuurden echter de nieuwe prijslijsten door aan concurrerende fabrikanten alvorens de nieuwe prijzen van kracht werden. Deze informatie werd wetens en willens aanvaard door de concurrentie. Sterker nog, ze werd gebruikt door de fabrikanten om hun prijsstrategieën op elkaar af te stemmen en regelmatig hun consumentenprijzen aan te passen op basis van de verkregen informatie.

Dergelijke praktijken hebben ertoe geleid dat de sigarettenfabrikanten zich geen zorgen dienden te baren over het marktgedrag van hun concurrenten, ingevolge waarvan hogere prijzen gehanteerd werden en meer winst gerealiseerd werd. De onderlinge concurrentie werd zodoende vervalst en beperkt.

Concurrentie is nochtans cruciaal binnen onze interne markt voor het bekomen van een goede prijs, hogere kwaliteit en meer innovatie. Onder de gezonde druk van eerlijke concurrentie zullen bedrijven meer inspelen op de wensen en behoeftes van consumenten. Het ingrijpen van de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt betreft aldus een gegronde uitvoering van diens opdracht tot toezicht op de eerlijke concurrentie en bescherming van consumentenbelangen.

Katrien Loyens